Wednesday, June 17, 2009

BEWARE!!!!

ni ada terjadi kat aku... ada satu pagi tu aku ada received call to confirm credit card transaction.... the bank said (claims from Ambank) aku guna credit card ambank beli barang dekat KLIA amount around RM3800... (byk tu!!)... aku confuse jap time tu... aku mana ada credit card ambank... pastu suara (use voice machine) tu suruh aku pilih tuk confirm atau speak to customer service... aku terus pilih cust service... belum ape2 aku bambu dulu.... person tu ckp card tu aku apply bulan 4/2009... aku terus hangin... sebab bila aku betul apply reject la pulak... ni tah sapa2 yang apply boleh lak lulus.... mungkin x tahan kena bambu ngan aku cust service tu terus letak phone... aku still x puas hati.. aku call balik ambank ckp ngan cust service dia... baru cerita skit dia kata aku sebenarnya nak kena tipu... cuma nasib aku baik sbb x disclose any finance information aku... pastu aku terpikir lak mcm mane dia org nak mintak info aku pasal credit card tu aku mmg x de....

selang 2-3 hari aku receive email from my boss... ada kena mengena ngan benda ni la... ada sorang tu mengadu dia dah kena tipu same like aku... cuma nasib dia kurang baik sbb semua info financial dia bagi.. dan yang best nye dia pun kena sama tempat transaction/amount/date approved card (beli brg kat KLIA/RM3800/bulan 4/2009)... dalam email tu mamat ni citer la mcm mane dia kena... dia pun marah gak plus panic pasal takut credit card dia org lain guna... person yang ckp dlm phone tu pretend to be simpati dgn cuba nak tolong mamat ni... dia kata mamat ni kena report kat bank negara... as consent ngan mamat ni dia blh tranfer phone tu kat bank negara... bila dah tranfer person yang mengaku bank negara ni buat2 x tau citer then mintak mamat ni citer la dari mula... (nak cover la tu)... person tu ckp dia boleh tolong investigate matter ni but mamat to kena disclose sumua information about he financial like no credit card yang ada (semua lak tu) no saving yang ada dan pelbagai lagi... pastu person tu ckp untuk melicinkan siasatan mamat ni x boleh buat apa2 bank transaction dlm masa 3 hari ... lepas bagi semua info mamat tu try lak tanya kawan dia yang kerja bank... kawan dia yang sound dia dah kena tipu... terus dia call ambank nak confirmkan btul ke x... yang pasti ambank kata dia kena tipu pasal ambank x pernah buat confirm transaction melalui voice machine.... ngan dia kata ambank x leh direct transfer call ke bank negara... yang ambank boleh buat just advise cust to lodge police report...

sekarang ni mcm2 pernipuan boleh berlaku.... kadang2 tu benda yg x terfikir oleh kita... yang penting kita kena beringat selalu... org nak menipu mcm2 dia boleh buat... mcm kes tu cust dalam panic situation lagi senang kena tipu...

yang penting kena selalu beware...

P/S : jangan marah kalo x paham citer... yang penting faham point jer...

2 comments: